tisdag 4 januari 2011

Hästar och Hästtjejjer...



Jag har alltid varit en hästtjej, ända sedan dagen jag föddes tror jag och trots att jag just nu varken har tid eller råd att syssla med dessa mangnifika djur så finns de där i mitt hjärta hela tiden.

Hästtjejjer får nog ofta höra att de är larviga, omogna och nördiga som vill tillbringa större delen av sin vakna tid borstandes på en liten fet ridskoleponny. Jag har varit där också. Hästar var larvigt fick jag höra. Slöa häckar som bara lufsade runt där med ungar på ryggen som inte vet vad de gör.
Inget kunde vara mer fel.

Som hästtjej får man snabbt lära sig att bli både tuff och vuxen. Att som liten flicka hantera en häst på kanske mellan 100 - 700kg är sannerligen ingen lätt match. Nu är ju tack och lov de flesta hästar väldigt väna djur och det ska vi nog vara innerligt tacksamma för. Jag vet inte men jag gissar att det inte skulle behövas många sekunder för en häst att döda en vuxen männsika.
Har man när man börjar handskas med hästar varit det minsta omogen eller lite tramsig så lär man sig snabbt att lägga de egenskaperna åt sidan så länge man är i närheten av de fyrbenta djuren.
Hästen är ett flockdjur och snappar gärna åt sig ledarplatsen om den får och som sagt en fysisk kamp mellan häst och männsika......

Det som fascinerar mig mest med hästen är just det att den faktiskt låter oss männsikor att handskas med den. Den lägger sitt liv i våra händer och fogar sig efter vår vilja.
Ganska fantastikt med tanke på att hästen är ett flyktdjur som är designat att fly vid minsta tecken på fara. Men istället står den oftast still där bredvid sin ägare och litar på dens lugnande ord eller beröring.

Hästen har tjänat människan i flera tusen år. Vi har använt den i skogen, i krig, som färdmedel, som sällskap, till kläder och till mat. Den finns i våra sagor och vår historia.
Den kommer i nästan alla storlekar från knappa halvmetern till över två meter höga och i alla möjliga färger och teckningar.

För en inbiten hästmänniska spelar det ingen roll om det handlar om en utsliten trött ridskolehäst, en vild mustang, en berömd hopphäst eller en vacker och smidig arab.
Hästen är och kommer alltid att vara det absolut vackraste djuret på planeten.


1 kommentar:

  1. Jisses va bra skrivet Jenny!!! Såååå sant såååå sant!!!
    Kram

    SvaraRadera