onsdag 1 juni 2011

Doldisen

Tillhör du dem som nästan aldrig spenderar mer än 15 minuter i en av tre klädaffärer, eftersom det är de enda affärerna som har det du kan ha och utbudet är så litet att 15 minuter är allt som krävs?
Eller är du kanske en av dem som säger "Nej tack." när någon bjuder dig på något ätbart. Skyller du också då på att du är mätt bara för att sedan gå hem och proppa i dig några mackor bara för att du är så hungrig?
Kanske är du en av dem som smyger till skafferiet för att norpa en godisbit eller något liknande, något gott och sött som ingen får se att du äter?
Tittar du också i kataloger med sommarkläder och önskar, hoppas och fantiserar men lägger sedan katalogen i pappersinsamlingen, för det är ändå ingen idé.
Du är säkert en av dem som möter andra i snygga stövlar, sexiga korta kjolar och tighta toppar som visar den där snygga timglasformade kroppen och sedan tittar ned på din egen kropp och suckar lite uppgivet.

Inte??

Då är du förmodligen inte tjock.... GRATTIS!

"Förr så åt jag ungefär 3 pizzor om dagen och 4 kilo godis, men så slutade jag med det och började äta gröt istället. Sen slutade jag ligga på soffan 24 timmar i sträck och började promenera! Nu har jag gått ned 30 kg!"

No shit Sherlock!!

Men vad gör man om man aldrig ätit pizza ens en gång i veckan? Om man "nästan" bara äter godis på lördagar om ens det? Om man alltid varit aktiv i någon form antingen hårt tränande eller "bara" raska promenader? Och om man sen lägger till ALLA former av dieter, nyttigheter och kurar man kan räkna upp.... och det enda som händer är.....ingenting....
När ska man sluta hoppas??
När ska man säga att nu får det vara nog.... jag vill faktiskt också leva mitt liv!
Aldrig?
Men herregud andra kan ju så varför kan inte jag?
Det är en fråga jag väldigt gärna skulle vilja ha svar på....

Varför ska jag banta? Varför måste jag vara smal? Vem är det som säger att det är normalt att vara smal?
Media? Definitivt... det är inte ok att vara tjock hur mycket de än försöker förmedla att alla ska behandlas lika..... skitsnack. På nästa sida så står det ändå: "Så döljer du putmagen" eller "Så klär du bort en hel storlek" eller "Gå ner 5 kg till midsommar".
Budskapet är enkelt, göm dig, dölj dig, låt ingen se vem du egentligen är.
Det är inte ok att vara tjock... någonsin....
Ur hälsosynpunkt då? Absolut... det är inte hälsosamt att vara överviktig.... men om alla värden alltid sett jättebra ut då? Är jag då ändå sjukare än den som är normalviktig fast har högt blodtryck?
Det verkar så.....

Nej jag ska inte ge upp...
Ja jag ska fortsätta kämpa....
Inte för mig själv.....
För Eddie
För ett syskon..... som min kropp tydligen vägrar tillverka innan jag går under tresiffrigt....

Men hur??????

1 kommentar: